oorsprong:
Leidsch Dagblad
Juli 19, 1976 | pagina 6
Bergeryk – Niemand weet precies hoeveel musea er in Nederland zijn. Het moet gaan om een indrukwekkend aantal, want bijna iedere gemeente beschikt wel over een speciaal gebouw, waar de meest wonderlijke zaken zijn uitgestald. Of het nu gaat om schilderijen, schelpen, antiek, speelgoed, pijpen of apothekerspotten, van alles is wel een special museum te vinden.
Alleen ….. wat er te zien is hangt op een veilige afstand achter een hekje of is zorgvuldig weggeborgen in een glazen vitrine, want je mag nergens aankomen.
In het Musen Museum in het Brabantse Bergeyk is dat anders. Moeders uit de gehele omgeving komen er met een heel stel peuters creatieve verjaarsdagpartijtjes vieren.
Aangemoedigd door Annet Teunissen van Manen, de oprichtster, eigenaresse en rondleidster van het museum, de het muzen centrum uit pure liefhebberij begon, halen de kinderen folkloristische muziekinstrumenten van de muur, bespelen die en proberen ze na te maken.
De meeste peuters kunnen niet genoeg krijgen van de blaastrom, een in het museum zelf uitgevonden instrument, dat bestaat uit een leeg blikje of een plastic bekertje, waarover een stukje ballon is gespannen. Er kan niet alleen op worden getrommeld maar ook geblazen en dat laatste maakt zo’n indringend geluid dat zelfs bijna dove mensen het kunnen horen.
Behalve muziek maken kunnen kinderen, maar ook volwassenen er, aan de hand van de meest uiteenlopende voorbeelden, naar hartelust schilderen of wandkleden maken van de kleurige afvallapjes van de nabijgelegen stoffenfabriek De Ploeg.
In het Muzen Museum ondergebracht in de fleurige opgeverfde bouwvallen van een afgebrande bioscoop, kan eerst het werk van andere amateurs worden bekeken. Het accent ligt op werk van vrouwen en kinderen omdat die, volgens Annet Teunissen van Manen, elders zo weinig kans om te exposeren.
Uitgangspunt van het museum dat ze uit pure liefhebberij begon toen haar zes kinderen volwassen waren, is dat iedereen die in zijn vrije tijd iets leuks heeft gemaakt het – als de ruimte het toelaat – een poosje kan tentoonstellen. Er komen geen commissies aan te pas want Annet regelt alles zelf.
Vijf jaar geleden werd de toen al jaren leegstaande bioscoop van Bergeyk door de gemeente gratis tot haar beschikking gesteld. Maar daar hield de medewerking ook mee op, want voor de rest moest ze alleen zorgen.
Het experiment werd aanvankelijk ook door haar echtgenoot nogal sceptisch beteken, omdat je nu eenmaal moet afwachten of een cultureel initiatief in een Brabants dorp, net zo aanslaat als in het bruisende Amsterdam waar ze vandaan kwamen.
Het werd een succes, want in de vijf jaar dat het Muzen Museum nu deze zomer bestaat, kreeg men tienduizenden bezoekers, En dat niet alleen, zelfs de Franse en Duitse televisie kwamen naar Bergeyk om een documentaire te maken van dit unieke museum, waar je niet alleen alles mag bekijken, maar ook beetpakken, bespelen en gebruiken om er zelfs inspiratie voor een ter plaatse te maken kunstwerk op te doen.
© foundation eye to eye amsterdam 2024